Indonesian Waqf Board is an independent state institution formed based on Law Number 41 of 2004 concerning Waqfs. This Board was formed in the framework of developing and advancing representatives in Indonesia.
Secretariat: Bayt Al Quran Building Beautiful Indonesia Miniature Park (TMII)

Jl. Raya TMII Pintu 1 - Jakarta Timur 13560

CONTACT >

T: +6221-87799232

     +6221-87799311

F: +6221-87799383

E: bwi@bwi.or.id

ABOUT US >

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

visitor since May 18, 2019

visitor since June 1, 2019 (Flag Counter Installed)

STANDARISASI DAN PROFESIONALISME NAZHIR DI INDONESIA

Fathurrahman Djamil

الناظر المهني لابد من توفر الشروط منها الشروط المتعلقة بالأحكام الشرعية، معرفة القوانين عن الأوقاف، خبرة الإدارة و الأعمال التجارية الحديثة. و إذا امتلك الناظر تلك الشروط، يستطيع أن يقوم بدور الناظر المهني في إدارة أموال الوقف، و تنميتها حسب تخصيصها المنصوص عليها في عقد إقرار الوقف من الواقف و يعطي أوسع المنافع للمجتمع. وقد حدث بالفعل أن الناظر أهمل أموال الوقف بل استولى عليها و ادعاها من ممتلكاتها الشخصية، و نرجو أن لا يحدث هذا مرة أخرى. و يلزم أن يتغير فكرة الناظر في إدارة أموال الوقف التقليدية دون الإدارة الناتجة. لعلاج قضية الناظر في بادئ الأمر لابد من تغيير العقلية الوقفية مثل الانتقال من الإدارة الاستهلاكية إلى الإدارة الناتجة، من الناظر التقليدي المؤتمن من الواقف دون تأهله في إدارة الوقف إلى الناظر المهني زيادة من أمانته، و توجيه تغيير الناظر الفردي إلى الناظر الجمعية أو المؤسسة تسهيلا في تقرير الموازنة المالية من أموال الوقف.

من التقييس المهني للناظر : الفهم عن أحكام الوقف سواء كانت الأحكام الشرعية أو أحكام القوانين الحكومية، الصدق، الأمانة، العدل، الفطانة سواء كان الذكاء العاطفي أو الذكاء الديني. الهدف من بناء الناظر المهني رفع المستوى الإنتاجي لأموال الوقف إلى أعلى المستوى حتى يعطي الوقف أكبر المصالح للناس باستثماره في أعلى المجالات عائدة و ربحا.

 

Professional Nazhir must meet requirements determined both by Islamic Shari'ah, positive law of waqf and knowledge of management and modern business. Thus Nazhir will be able to carry out its duties and obligations in managing waqf optimally in accordance with the expectations of waqif in particular and the Muslims community in general. So the experiences of unproductive waqf property management occurring in the past should be avoided. Therefore in Nazhir case there are some terms whose paradigm should be changed, from consumptive management to productive management, from traditional Nazhir based on trust alone to professional Nazhirs who are recruited based on expertise in their respective fields, and individual Nazhir to institutional Nazhir to ease accountability.

Standardization of professional waqf Nazhir can be described as follows: having knowledge about waqf law from the view of Shari'ah and legislation of the Republic of Indonesia; being honest, trustworthy and fair; having intelligence both emotional and spiritual. The purpose of the formation of professional Nazhir is to increase the production feasibility of waqf property until it reaches the ideal target to benefit as much as possible for the purpose of waqf by way of improving the result by trying to gain as much as possible the results of production and waqf investment

to Download..click Url :

or click :