Indonesian Waqf Board is an independent state institution formed based on Law Number 41 of 2004 concerning Waqfs. This Board was formed in the framework of developing and advancing representatives in Indonesia.
Secretariat: Bayt Al Quran Building Beautiful Indonesia Miniature Park (TMII)

Jl. Raya TMII Pintu 1 - Jakarta Timur 13560

CONTACT >

T: +6221-87799232

     +6221-87799311

F: +6221-87799383

E: bwi@bwi.or.id

ABOUT US >

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

visitor since May 18, 2019

visitor since June 1, 2019 (Flag Counter Installed)

WAKIF PEREMPUAN DALAM PERSPEKTIF PSIKOLOGI SOSIAL

Siti Achiria

لفظ " الواقف " يدخل فيه الرجل والمرأة ، ولكن المرأة الواقفة يمكن جعلها موضوع البحث . للوقف علاقة قوية بين ملكية المال وتصرفه . في نظرية الأسرة المسلمة تكون ملكية المال وتصرفه تحت يد الرجل أو تحت ولايته سواء كان زوجا أو أبا . ولكن في هذه الأيام نجد كثيرا ما من نساء يعملن حتى يكون لديهن الدخل أو ملكية المال . وصارت المرأة ذات إمكانية للشراء وبالتالي يمكنها أن تكون واقفة . وأصبح تشجيع المرأة للوقف أمرا مهما حيث أن الوقف من الأعمال الصالحة في تعاليم الإسلام الذي لاينقطع أجره رغم موت الواقف . تشجيع المرأة للوقف على أساس الإدراك والمؤثر وتكوين السلوك حيث أن هذه الثلاثة من مجالات علم النفس الاجتماعي يمكن جعله موضوعا للبحث في سلوك المرأة تجاه تشجيع الوقف . وهذا يهدف إلى تشجيع المرأة للوقف .

وإضافة إلى ذلك أن النساء قد شاركن في الوقف . أشارت إلى هذا مؤسسة وقفية في يوغياكرتا تدير وقف النقود . سجلت هذه المؤسسة أن عدد النساء الواقفات من سنة 2009 إلى سنة 2011 يرتقي إلى 244،11% ومقدار ارتقاء المبلغ من الواقفات إلى 428،03% . هذا يدل على أن عدد الواقفات ومقدار المبلغ سيرتقيان في السنوات المقبلة . والغرض من التركيز في ازدياد الواقفات ارتقاء ريع الوقف المنتج حتى يرجع نفعه إلى تطور الاقتصاد للموقوف عليه .

Word ' wakif ' in islam doesn't distinguish man from woman, however, the study about woman donatur ( wakif ) became important to be discussed. The study about Wakif has something to do with the owning and managing wealth. In islamic concept of wealth managing, the wealth owning and managing is under man's decision.

However, recently so many women have worked,they earned and owned money or wealth that they have a big chance to be '' wakif ''. Wakaf also became important for moslemah according to islamic concept which told that wakaf is one way of workship which it's reward will always continue to it's owner even he passed away.

Persuasion way based on perception, motivation and character building which is the section of social psychological studies is used to study, maintain and discuss women character in wakaf, to support them to donate (wakaf) .

By the time, the fact that the women have contributed as waqif has been reported by one of wakaf organization in Jogja, they report the number of women who contributed in wakaf has risen from 2009 to 2011 about 244,11 %, so has the asset risen about 428,03 %. This condition showed us that the change of the number of women wakif with their asset will increase in future years is very huge. Hopelly, as the focus on increasing of women wakif, the profit on their asset will rise, which effects economical increasing and sustainable.

Kata Kunci: Wakif Perempuan, Psikologi Social, Gender, Persepsi Social, Motivasi berwakaf, Sikap berwakaf perempuan.

to Download..click Url :

or click :